10 July 2009

KANAN KIRI

Diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda maksudnya.” Apabila sesorang dari kamu memakai kasut maka mulakanlah dengan yang di sebelah kanan dan apabila menanggalkannya mulakanlah dengan sebelah kiri. Supaya kaki kanan mula-mula dipakaikan kasut dan yang akhir sewaktu menanggalkannya.”

Amalan lain yang boleh diamalkan: Pakai stokin, seluar, masuk tangan dalam lengan baju, masuk kelas, masuk masjid (dah tentulah), masuk rumah, masuk kereta...lagi..?

Selalu bila saya ke masjid atau surau untuk solat jemaah, perkara buruk yang sukar saya tinggalkan (jika berpeluang melakukannya) ialah memerhati ke arah kaki orang. Aneh juga. Namun kaki yang diperhatikan itu sudah tentulah kaki jemaah lelaki. Lebih tepat sebenarnya saya memerhatikan langkah mereka ketika masuk dan keluar masjid.

Kita pernah diberitahu oleh ustaz atau ustazah semasa bersekolah dulu, tentang adab-adab masuk masjid dan adab-adab masuk tandas. Namun mungkin kita jarang mengamalkannya. Kerapkali saya melihat ada antara jemaah yang melangkah masuk dengan kaki kiri di pintu masjid. Kadangkala orang ini nampaknya seperti orang berilmu, atau alim. Yang menarik, saya pernah melihat seorang anak muda memakai seluar jeans dan t-shirt ala budak rock metal, ketika hendak masuk pintu masjid, dia berhenti sebentar lalu berdoa dan kemudian melangkah kaki kanan masuk ke dalam masjid. (kes menilai kulit buku)

Mungkin kita pernah bertemu situasi di pintu tandas masjid tertulis ; Dilarang membawa kasut atau selipar, atau Tinggalkan kasut di luar pintu tandas. Pelik juga. Habis, nak masuk tandas berkaki ayam saja? Bukankah sunat memakai alas kaki bila memasuki tandas. Kadangkala ada selipar tandas di sediakan, tetapi berada di sebelah dalam bilik tandas, bukan di luar. Kita nak masuk tandas kaki kiri dulu. Bila kaki kiri dah masuk, terus pijak selipar dan sarungkan kaki. Jadi kaki kiri dimulakan pakai selipar atau kasut.

No comments:

Post a Comment