21 July 2009

Kasturi

Kita pernah mendengar dan mengetahui tentang limau kasturi dan kuih kasturi. Atau ada rakan dari kaum India bernama Kasthuri. Namun bagi saya maklumat tentang minyak wangi kasturi baru sahaja saya perolehi ketika menghadiri Ijtimak Sedunia di Sepang pada 11 Julai 2009 lalu. Singgah di gerai menjual pelbagai minyak wangi, saya tertarik dengan keunikan minyak wangi kasturi. Berikut sedikit info tentangnya.

Kasturi terdapat pada satu bahagian pada bawah perut kijang. Bahagian ini terkeluar jelas dalam bentuk tiga atau empat benjolan. Dalam benjolan tersebutlah adanya kasturi. Namun hanya kijang betina sahaja yang memiliki kasturi ini. Dan, hanya kijang betina yang terdapat di Nepal sahaja memiliki keistimewaan ini. Kijang ini mestilah telah memakan 44 jenis bunga yang terpilih untuk menghasilkan kasturi. Walaupun ia memakan 100 jenis bunga sekalipun, jika tiada salah satu 44 bunga tersebut, maka kasturi tidak terhasil.

Bahagian yang terdapat pada perut kijang tersebut akan gugur sendiri jika sampai masanya. Ini menunjukkan kasturi tersebut sudah matang. Namun selalu terjadi kijang ini ditembak oleh pemburu untuk mendapatkan kasturi. Bahagian dalam kasturi ini akan dimasak dengan kaedah tertentu bagi menghasilkan minyak wangi.

Riwayat dalam kitab Alqaa’iq menyatakan sewaktu Nabi Adam as. diturunkan dari syurga, baginda telah diziarahi seekor kijang betina. Lalu Nabi Adam as memberi kijang tersebut secebis daun dari syurga. Dengan izin Allah SWT menjadilah ia wangi.

Antara khasiat kasturi ialah menghilangkan debaran, memulihkan orang pengsan, memulihkan sesak nafas, mencegah sejuk tubuh. Selain itu sememangnya suatu sunnah Rasulullah memakai wangian ketika solat. Solat dengan memakai wangian 70 kali lebih baik berbanding tanpa wangian. Wangian juga sunnah malaikat dan dipakai oleh ahli syurga. Saya telah membeli sebotol minyak wangi kasturi tersebut dan telah menggunakannya. Ternyata baunya amat harum dan tahan lama.

Pendapat saya sendiri: Diriwayatkan sewaktu Nabi Adam turun ke bumi, baginda turun di benua India, manakala Hawa di Tanah Arab. Lalu mereka bertemu di Arafah. Nepal terletak di benua India iaitu di sebelah utara. Justeru itu tidak hairanlah hanya kijang di Nepal yang memiliki kasturi.

Persoalan lain. Diriwayatkan sewaktu Nabi Adam turun ke bumi, baginda menaiki suatu kenderaan. Apa telah terjadi kepada kenderaan tersebut? Jika masih wujud di manakah ia?

1 comment:

  1. blog tentang kasturi kijang,sila layari www.aurakasturi.blogspot.com,tq.

    ReplyDelete