05 March 2010

JAHUT DI JERANTUT


Menjengah ke Sekolah Kebangsaan Sungai Kiol (SKSK),  pada Sabtu, 27 Feb. 2010 bersama 38 pelajar semester 5 IPG Tengku Ampuan Afzan, ternyata menambah pengalaman dan pengamalan. Sejauh 6km dari Bandar Jerantut, SKSK adalah laman ilmu kepada 106 murid Orang Asli suku kaum Jahut. Dengan pencapaian terbaik 2A2B1C dalam UPSR, SKSK masih bertatih menjejak kecemerlangan.

Menurut Cikgu Suhaimi  bin Abd Hamid, GPK 1 SKSK, yang telah berkhidmat di sini sejak SKSK masih berbangunan kayu, guru-guru yang mengajar di sekolah bermuridkan Orang Asli, mestilah menguasai serba sedikit bahasa suku kaum tersebut. Guru ini  akan mudah mendekati dan didekati murid.  Menguasai bahasa ibunda murid amat membantu guru menjayakan core-business; pengajaran dan pembelajaran.

Namun peranan guru meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia di kalangan murid SKSK adalah lebih utama. Menurut Cikgu Suhaimi, kerapkali murid-murid tidak dapat mengingati nama ayah mereka dan ayah juga tidak dapat mengingati nama anak apabila berurusan secara rasmi. Hal ini disebabkan nama-nama mereka disebut secara berlainan ketika di rumah.

Menurut Guru Besar SKSK, Abd Mohin Bin Mohd Yusof, walaupun murid-murid Orang Asli sering diberi pelbagai bantuan oleh JHEOA, pihak SKSK sendiri sedang dalam proses mengurangkan pergantungan ini. Ia  bertujuan mengubah mentaliti subsidi dan menggalakkan sikap berdikari. Misalnya pihak sekolah hanya memberi alatan tulis sekali sahaja pada awal tahun.

Cikgu Suhaimi mengakui masalah rendah diri adalah ketara di kalangan murid Jahut. Sikap ini sudah beransur ditinggalkan oleh Jakun di Rompin dan Semelai di Bera  di mana kedua-dua suku ini yang termaju di Pahang.  Melalui kegiatan sukan, kokurikulum dan penglibatan dalam pertandingan peringkat daerah,  konsep kendiri murid SKSK  mulai berubah.  Hatta ada murid terpilih mewakili negeri ke peringkat kebangsaan.

Antara program SKSK dalam meningkatkan kecemerlangan ialah menaik taraf Pusat Sumber Sekolah ke kedudukan terbaik peringkat negeri Pahang. SKSK telah mendapat Naib Johan bagi Anugerah Gading Bersilang Peringkat Negeri Pahang pada tahun 2008 dan sebagai Johan pada 2009! SKSK kini sedang mewujudkan galeri Jahut, sebagai pusat rujukan berkaitan suku ini. Juga akan terus meningkatkan kegiatan kokurikulum sebagai usaha menarik minat murid bersekolah.

Faktor dalaman diri Orang Asli seperti sikap dan tanggapan terhadap kepentingan pembelajaran formal lumrahnya dimaklumi kita semua. Termasuk juga kedhaifan prasarana dan kemunduran sosioekonomi sering dikait dengan masalah keciciran mereka. Orang Asli perlu diberi masa untuk berubah.

Sementara itu, agen perubahan yang hadir untuk mengubah, perlu juga dinilai. Cikgu Suhaimi menyatakan bahawa persepsi guru terhadap Orang Asli khususnya murid, perlu diperbetulkan. Hipotesis bahawa murid Orang Asli tidak perlu dibimbing perlulah dikikis. Dikhuatiri persepsi sebegini akan membentuk sikap guru yang kurang komited.
                Menurut Ketua Setiausaha Kementerian  Pelajaran Malaysia, quality of school cannot exceed the quality of teacher.[1]. Bermaksud peranan guru dalam mencanai dan membentuk kejayaan sekolah mengatasi peranan personel yang lain termasuk pentadbir dan mendahului segala program kecemerlangan yang dirancang dan dilaksanakan. Titik pertemuan dimensi masa dan ruang khususnya yang berlaku dalam bilik darjah meletakkan guru sebagai insan luarbiasa yang di tangannya punya sentuhan ajaib ke manakah arah pemikiran murid-muridnya akan dihala.
                 Selari dengan  pernyataan Marzano[2] bahawa tindakan guru dalam bilik darjah memberi kesan dua kali ganda terhadap pencapaian pelajar berbanding polisi sekolah berkenaan kurikulum. Ini berbalik kepada tanggungjawab guru terhadap pelajar. Guru yang bertanggungjawab ibarat benih yang baik yang tumbuh biar ditanam di mana sahaja. Andai ditugaskan mengajar di hutan belantara seperti di Lemoi, di pulau seperti di Bum-Bum, atau di hulu sungai seperti di Gusai, tanggungjawab digalas dengan amanah, khidmat diberi dengan sempurna.

                Demikianlah komitmen yang ditunjukkan oleh guru-guru SKSK dalam mendidik anak-anak Orang asli.  Di samping gigih meneruskan pelbagai program dalaman, mereka sangat menyambut baik program anjuran pihak luar seperti IPG TAA dalam meningkatkan pencapaian murid-murid SKSK.  Program sehari bersama pelajar IPG TAA telah berjaya memotivasikan murid-murid SKSK di samping menjalin interaksi yang mesra dan lebih terbuka. Sehingga melalui pemerhatian guru-guru SKSK, melalui program ini murid-murid  sudah mulai berani mengeluarkan pendapat, menjawab soalan dengan baik dan semakin yakin diri. Sedangkan hal sedemikian sukar dilakukan dalam tempoh singkat   sebelum ini.

Terkini SK Sungai Kiol berada pada kedudukan ke-4 terbaik di kalangan sekolah bermurid Orang Asli di Negeri Pahang. Tahniah kepada guru-guru SK Sungai Kiol. Kemenjadian murid-murid tersebut  adalah hasil air tangan anda.



[1] Tan Sri Dr. Hj.Zulkurnain b.Hj. Awang,  KSU KPM.
Ucapan Alumni MPIK 20 Feb.2010
[2] Dalam Syed Ismail et.al.m.s.100.2010. Budaya dan Pembelajaran. Puchong. Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.

No comments:

Post a Comment