28 August 2010

wanita oh wanita


Catatan kembali ke Temerloh

Sudah agak lama tidak balik ke Temerloh.  Hari ini, 17 Ramadhan 1431H, 27 Ogos 2010, cuti Nuzul Quran, saya berkesempatan menjengah agak lama. Banyak juga perubahan fizikal Bandar Ikan Patin ini. Antaranya, Bandar Seri Semantan yang bersambung dengan Bandar Baru, Taman Esplanade di tebing Sungai Pahang, Dataran Patin dengan barisan kedai makan berhampiran Jeti menghadap tulisan besar TEMERLOH di tebing seberang sana, jalan alternatif dan penambahan lorong di simpang-simpag tiga.  Namun kesesakan kenderaan dan orang ramai  seperti tiada jalan penyelesaian. Semakin berkembangnya bandar ini, semakin sesak keadaannya. Tambahan pula suasana menghampiri sambutan Hari Raya. Senario ini sama sahaja seperti lima tahun lepas ketika Temerloh mula menjadi Majlis Perbandaran.  Suhu siang juga   tahap ekstrim panasnya.  

Berikut 1/ 3 catatan perjalanan.

   Seawal pagi mengunjungi Pasaraya The Store, Mentakab. Menemani orang tersayang membeli belah. Masuk sahaja ke bahagian ’Ladies’, nah! Tu dia… Terpampang sebesar-besar gambar model pakaian dalam wanita. Bukan model tempatan la...Dengan posing yang selamba, dengan muka tak bersalah, malah bangga menayangkan asetnya yang begitu menyerlah.... Saya percaya tiada sepasang mata pun yang terlepas dari memandang asetnya itu. Termasuk kanak-kanak..

Jangan salahkan lelaki yang merenung. Sedangkan yang tersorok pun, mata lelaki masih sanggup meneroka, inikan pula yang ditayangkan percuma. Pemandangan alam semulajadi dengan bukit bukau dan lurah. Naluri lelaki memang  tersangatlah suka melihat bahagian-bahagian tubuh perempuan yang lekuk-lekuk, celah-celah, beralur-alur dan tembam-tembam. Apatah lagi jika dah tersembul keluar sampai melimpah-limpah... Ingat, imaginasi lelaki sangat dalam sehingga menembusi lapisan kain yang dipakai wanita...

Saya tidak tahu apakah yang perempuan rasa bila melihat tayangan bahagian ‘atas’ dan  ‘bawah’  secara berleluasa begitu. Bangga? Malu? Teruja? Teringin jadi seperti model itu?

Berhampiran eskalator, ada pula patung  tanpa kepala yang dipakaikan koset hitam dengan seluar dalamnya jarang-jarang dan berlubang-lubang. Boleh dikatakan pakaian dalamnya itu tak cukup syarat. Tidak dapat menutupi apa yang patut ditutup. Sudah ditutup tapi masih boleh dilihat. Ada ke perempuan yang nak pakai seluar dalam macam tu? Barangkali ada, isteri yang nak tunjukkan  pada suaminya kot... Sudahlah dengan tak malunya patung tersebut berdiri di situ, dipasangkan pula lampu di dalam badannya. Apakah tujuannya?

Huuuiiiisshhh........kurus dan kecut puasa ku..



1 comment: