20 January 2011

ibu bapa genius anak genius?


Apabila orang bertanya; “Berapakah IQ awak?”  Maka, jawablah berapa skornya.
Itupun jika awak pernah mengambil ujian IQ. Jika tak pernah, tentu awak tak tahu. Mungkin awak akan agak-agak sahaja.  
 Tapi awas awak, kalau kata 60, itu moron. Atau 20, itu idiot. 

Memang lumrah masyarakat melihat kepintaran manusia daripada sudut akademik. Sekolah kita juga menilai murid itu  cerdik atau tidak berdasarkan berapa banyak “A”. Sedangkan banyak lagi Q yang lain perlu dilihat selain IQ, seperti EQ, SQ, ESQ, AQ atau FQ. 


Pada 17 Januari lalu, saya sempat berada di majlis pendaftaran peserta Program Menengah Tinggi UKM bagi palajar tingkatan empat. Pengarah program, Dr. Noriah menyatakan bahawa di Thailand, Vietnam dan Singapura, program dan kurikulum untuk kanak-kanak genius sudah lama wujud. Apatah lagi di Amerika atau Peranchis. Kanak-kanak mereka telah disediakan program pendidikan sebaik sahaja dilahirkan. Tanya; mengapakah di kalangan orang Yahudi, apabila sesorang ibu itu disahkan mengandung, maka si ibu akan mula membuat latihan matematik dengan banyaknya, selain kerap bermain piano?

Sesetengah kita meganggap anak-anak itu akan mula belajar apabila mereka masuk darjah satu. Ada pula yang mengatakan sebaik sahaja dilahirkan. Ada pula yang mula memperdengarkan muzik klasik atau ayat-ayat Al Quran kepada bayi dalam kandungan.  Itu sudah dikira agak awal.

Bagaimana pula ketika proses persenyawaan? Adakah awak kisah? Dalam entri lepas saya catatkan pentingnya bagi suami isteri bersetubuh secara sopan, penuh adab dan jangan lupa berdoa.  

Agama Islam menyarankan kita memilih bakal pasangan hidup yang mantap agamanya selain menganalisis  juga keturunan, akhlak dan rupa.  Ini kerana insitusi perkahwinan itu akan dihuni sehingga akhir hayat bahkan sehingga ke alam syurga. Syurga di dunia dan syurga akhirat. Generasi atau modal insan yang bakal lahir pula dipengaruhi genetik dan akhlak ibu bapa. 

 Apabila orang bertanya kepada bapa Imam Syafie ; “bagaimanakah tuan mendidik anak sehingga anak tuan berupaya hafaz Al Quran pada usia tujuh tahun?” Beliau menjawab; “Saya telah mendidik anak saya ini 40 tahun sebelum dia lahir...” 

Dan kita semua mengetahui siapa Imam Syafie itu...


No comments:

Post a Comment