30 January 2011

kasta

Isu Interlok mungkin sudah semakin reda.  Segolongan masyarakat India  yang tidak puas hati dengan perkataan paria dalam novel tersebut  berjaya mendesak Menteri Pelajaran agar membuat pengubahsuaian pada muka surat tertentu. 
Mengapa perkataan paria tidak disukai oleh orang India?


Menurut sistem kasta, golongan Brahmin dianggap wakil Tuhan di muka bumi. Brahmin adalah manusia mulia. Jika mereka membunuh orang yang bukan Brahmin, maka dosanya sama seperti membunuh seekor cicak. Brahmin juga mencipta undang-undang dan hukum. Oleh itu pastilah mereka akan terlepas daripada  kesalahan.

Kesatria adalah golongan aristokrat. Peranan mereka sangat penting seperti panglima perang, menteri dan perancang dasar. Vaisya pula golongan korporat. Sumbangan mereka dalam ekonmi memang tidak dapat dinafikan.  Sementara Sudra adalah rakyat biasa.

Di mana paria (untouchable)? Mereka tidak termasuk dalam sistem. Mereka adalah manusia tanpa kelas! Lebih rendah dan hina daripada hamba abdi kalaupun tidak setaraf. Sebab itulah orang India Malaysia sangat sensitif dengan perkataan ini. Sama sensitifnya mereka bila dipanggil keling. 

Sebagai rakyat negara Malaysia yang berbilang kaum, kita perlulah mengetahui, memahami, menyedari, dan menghormati hak, budaya dan pegangan kepercayaan kaum lain. Jangan cepat melatah bila berkaitan tentang hak kaum sendiri tetapi dalam masa yang sama tidak peduli tentang hak kaum lain.  

Bersyukurlah jadi rakyat Malaysia. Sebuah negara tanpa kasta!!


2 comments:

  1. encik dh bce ke novel interlok tuh?
    mrk bkn paria bkn?jd knp mrh?sy xfhm.paria tuh mmg wujud dlm liptn sej kn?spe bole mgubh sej?
    nway,isu ni,komen sy,diingat bole dsbot jgn~

    ReplyDelete
  2. (Menurut Hindu, Kasta asalnya telah ditentukan sejak lahir, ia asalnya takdir yang tidak boleh diubah)

    menurut pemahaman saya, paria tu hanya wujud di negara India, itupun ketika dahulu kala. Era India Moden mungkin sudah tak wujud.

    BAgi saya kasta dalam masyrakat India di MAlaysia sepatutnya dilihat kepada peluang memperbaiki diri dalam sosio-ekonommi.

    Misalnya buruh kelas 3 dipandang rendah. NAmun jika anak seorangg pekerja ladang berjaya menjawat jawatan awam, jadi guru misalnya, maka kelas sosialnya akan naik secara vertikal. MAsyarakat akan memandangnya mulia.

    Nota: dalam Islam, semua amanusia sama. Berbeza dari aspek taqwa.. wallAhua'lam.

    ReplyDelete