07 December 2013

Bercuti di Chiang Mai

24 Okt. 2013 cuti bagi negeri Pahang. Hari Keputeraan KDYMM Sultan Pahang. Khamis. So, kami ambil cuti CRK hari Jumaat menjadikan 4 hari cuti hujung minggu. Perancangan dah dibuat sebulan awal.  Tiket telah ditempah oleh Saharom. RM462.50. AA.  Tiket pergi balik termasuk hotel yang menyediakan sarapan pagi. Tarikh 24 hingga 27 Okt. 2013.  Tambah lagi RM250  seorang untuk tour guide. Meliputi kos perjalanan, makan tengahari dan tiket masuk.

Sampai di LCCT 12.00pm. Tukar Bhat lagi. Dapat 11.85 baht untuk RM10.00. Memang tukar duit di airport kita rugi banyak.  Flight 3.15pm. Sampai di  Chiang Mai International Airport 5.45pm.  Mr Sakchai telah menunggu. Siap pegang kertas tertulis Haji Saharom.  Kami semua 6 orang. Saya dan isteri, Na. Saharom dan isteri, Hjh Emilin. Che Lah dan isteri, Kak Nor. Kalah orang muda lagi melancong 3 couple.

Kami naik van ke Hotel CH. hotel ini juga ditempah oleh Saharom online. Sekali dengan tiket Air Asia.  Selepas check ini, terus ke pasar malam di belakang hotel. Dikenali Anusarn Night Markert. Jarak pintu hotel ke pasar malam lebih kurang 10 langkah sahaja..  Kami terus cari tempat makan. Lapar. Singgah di Restoran Roumit. Restoran Cina muslim. Emilin yang berketurunan Cina, apa lagi , speking la dengan tauke restoran ni..  Kami makan nasi, tom yam, ikan stim, sayur campur... Tauke kedai bagi diskaun..

Selepas makan kami memulakan langkah merayau di sekitar pasar malam ini.  Tapak pasar malam ini berbumbung, gerainya tersusun  dan bersih. Kebanyakan pengunjung adalah orang putih. Pernah ditanya kepada  seorang Jerman, kenapa dia suka Thailand. Jawabnya, cuaca yang bagus dan beer yang bagus.

Di antara barang yang dijual..kraftangan, tshirt, makanan, buahan, dan tah apa-apa lagi.. . Roti pisang dan pulut mangga mesti dicuba. T-shirt boleh kata 90% gambar gajah la..  Penat berjalan kami singgah urut kaki dulu.  80 baht untuk setengah jam. Lebih kurang RM8.00. Kalau sejam, RM15.00. Kalau di TESCO Ampang, RM60.00 setengah jam.  Khidmat urut kaki dan badan berlambak di tepi pasar malam ini.

Jika kita merayau agak jauh sedikit, spa juga boleh dijumpai. Kata orang  tak lengkap kalau ke Tahiland tanpa massage. Ha, jangan perempuan masssage lelaki sudah la...Atau lelaki massage perempuan.  Memang banyak pun pusat body masssage dan pelacuran di sini..  Tukang urut juga boleh dipanggil ke bilik hotel untuk lebih selesa. Tapi ada sedkit cas tambahan.
Jam 9.00 malam kami balik ke hotel. Kepenatan. Di sini 1 jam lewat dari Malaysia.