14 December 2008

DAH LAMA AKU TAK KEMASKINI BLOG NI. SIBUK. BIKIN URUSAN DUNIA. RASANYA INI FENOMENA YANG SAMA BAGI BLOGGERS. TAK ADA MASA NAK UPDATE. KALI INI AKU TAK BERAPA NAK SIBUK. JADI AKU MULAKAN AL KISAH SUATU CERITA.


Teringat aku ketika aku balik kampung sebulan yang lalu. Sewaktu makan tengahari seorang diri, di dapur, tiba-tiba melompat seekor kucing ke atas meja. Cantik je dia lepak tepi pinggan aku. Aku yang lebih dari separuh terkejut, terus jadi emosional. Bila emosional, jadilah tak rasional. Aku pun berkatalah kepada kucing itu.

”Ewah, engkau ingat engkau setaraf dengan aku ke ha? Aku duduk atas kerusi, engkau duduk atas meja. Dah tu, nak kongsi pinggan dengan aku pulak. Turun! ”

Tapi kucing tu pandang je aku dengan muka seposen. Huisyh....”Ini boleh mendatangkan marah!!” (pinjam dialog filem Tiga Abdul). Aku pun tolak kucing tu dengan aksi yang agak brutal. Kucing pun jatuh. Lari. Dalam hati kecil aku menyesal dengan apa yang aku buat itu.

Baru-baru ni aku balik kampung lagi. Kucing tu aku tengok sedang tidur atas lantai dekat sofa. Macam sakit je.... Aku pun mendapatkannya. Aku usap badannya. Dia membuka mata perlahan. Sekali lagi aku jadi emosional. Membawa kepada tak rasional. Aku pun berkata pada kucing itu.

”Aku mintak maaf sebab tolak engkau hari tu. Aku tak berniat nak menyakitkan engkau. (nasib baik aku tak cakap.....”tak berniat nak melukakan hatimu...” huhu...) Syahdunya kucing itu memandang aku dengan pandangan yang sayu.... (sayu, bukan ayu). Agaknya dia dah memaafkan aku. Buktinya dia tak marah bahkan seronok bila aku usap-usap badan dan lehernya.

Imbas balik lebih kurang 16 tahun yang lalu. Aku dan kawanku melawat Zoo Negara, kat Jalan Hulu Kelang. Tiba kat kandang babi hutan yang kedudukannya di bawah jambatan, aku telah meludah ke atas seekor babi jantan yang sedang tidur. Air liur aku betul-betul jatuh kat atas badan babi tu. Tapi hal itu tak menjejaskan ketenangan si babi yang enak dibuai mimpi di siang hari itu. Aku gelak dengan perbuatan aku sendiri. Namun kawanku tadi tidak lah gelak dia. Sebaliknya berkatalah dia.

”Awak tak baik ludahkan babi tu. Walaupun dia babi, najis, haram, awak tak boleh hina dia. Dah Tuhan jadikan dia babi, nak buat macamana. Dia pun tak mintak nak jadi babi”

Aku terkesima. Dalam hati aku tak berniat pulak nak hina babi tu. Sekadar nak lucukan suasana. Tak sangka dapat tazkirah percuma pulak. Ah, kawan aku tu memang lebih alim daripada aku.

Imbas lagi jauh. Barangkali 1000 tahun yang lampau. Kisah ini aku baca dalam buku ’64 Kisah Wali Allah’. Kisah seorang wali yang sedang khusyuk beribadah dalam sebuah bilik yang sunyi. Dalam biliknya ada seekor ibu kucing yang baru melahirkan beberapa ekor anak. Suatu hari seekor ular datang nak memakan anak kucing itu. Ibu kucing tak mampu melawan ular tersebut. Wali tadi memukul ular itu dengan sebatang kayu. Ular itu pun mati. Ibu kucing memandang wajah si wali dengan mata yang sayu... (barangkali mengucapkan terima kasih). Tidak lama selepas itu wali tadi jatuh sakit. Setelah beberapa hari, dia pun sembuh. Dalam mimpinya dia diberitahu bahawa dia sembuh disebabkan doa si ibu kucing tersebut.... Wallahu a’lam..

ALLAH MELIHAT APA YANG KITA LAKUKAN DAN MENGETAHUI APA YANG ADA DI DALAM HATI KITA...

Jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment