19 July 2011

PRAKTIKUM : APA NASIB GURU PELATIH?



Di seluruh negara kita kini sedang  berjalan sesi  praktikum bagi bakal-bakal guru yang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan  (PISMP), Kursu Perguruan lepasan Ijzazah (KPLI) atau guru yang sedang mengikuti Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) di IPG.

Semasa menjalani praktikum sudah tentulah guru pelatih mengharapkan bimbingan dan tunjuk ajar pembimbing daripada pensyarah penyelia, guru pembimbing, rakan-rakan sepraktikum, malah warga sekolah dan keluarga juga. 

Saya ingin memfokuskan kepada peranan pensyarah pembimbing dalam  membimbing dan membantu guru praktikum. Peranan mereka sangat penting dalam memberi  idea, memotivasi, menilai dan akhirnya memberi  gred samada cemerlang, kepujian atau gagal.  Kita percaya andai guru pelatih dibimbing dengan baik, maka tiada sebab pensyarah akan menggagalkan guru pelath ini. Selebihnya guru pelatih mestilah juga berusaha memberikan komitmen yang tinggi. Tunjukkan kesungguhan,  merancang dan melaksana P&P dengan cemerlang. Niat yang ikhlas akan terpancar daripada perlakuan guru tersebut.

Maka jika diadun bimbingan oleh pensyarah, guru pembimbing dan komitmen yang jitu oleh guru pelatih, rasanya layaklah guru ini dicalonkan cemerlang.

Namun begitu, ketahuilah bahawa pensyarah juga tidak semua bertindak professional.  Terdapat pensyarah penyelia yang tidak pernah mencalonkan guru seliaannya sebagai guru cemerlang. Alasannya? Malas nak beremeh- temeh mengisi borang!!  Masya Allah...  Jika guru pelatih tersebut sangat komited dengan praktikumnya tetapi mendapat pensyarah tersebut sebagai pembimbing, insyaAllah guru pelatih ini tidak akan ke mana.... 

Alasan lain, pensyarah ini takut dikritik oleh pensyarah rentas, bimbang guru yang dicalonkan tidak sampai tahap ( saya sentuh dalam entri lepas).  

Pensyarah jenis ini juga beralasan dia mendapat guru pelatih yang tak cemerlang. Adakah sepanjang bertahun-tahun dia membimbing praktikum, sentiasa dia mendapat guru pelatih yang sederhana sahaja? Terlalu kebetulan....  Jika benar, ingatlah, tugas pensyarah adalah membimbing. Jika tidak pernah seorang pun dicalonkan cemerlang, bermakna bimbingan pensyarah sendiri tidak mencapai tahap yang dikehendaki. Adakah pensyarah sendiri mengharapkan standard yang terlalu tinggi?  Saya sudah sentuh hal ini. Setinggi manakah yang dikehendaki?  Bersesuaianlah dengan tahap mereka sebagai guru pelatih, bukan guru pakar. Guru yang sudah lama berkhidmat pun belum tentu mampu menunjukkan inisiatif sedemikian. 

Alasan seterusnya agak memeranjatkan lagi melucukan. Katanya, orang lain (pensyarah lain) dah calonkan guru-guru praktikum mereka cemerlang, jadi tak payahlah  ramai-ramai sangat. Saya katakan  inilah mentality golongan yang tidak mahu melihat pelajar ramai dapat A. Bagi mereka ‘bell curve shape” adalah  yang sepatutnya berlaku dalam dunia pendidikan. Sedikit pelajar dapat A, ramai dapat B dan sedikit dapat C.  Bagi mereka jika ramai dapat A, ia sesuatu yang ganjil. Mungkin  takut kena tunjuk sebab.  Jika demikian, sampai bila-bilapun anak bangsa kita tak akan maju. Tak akan wujud ramai orang yang cerdik pandai kerana terdapat  pihak yang berfikir seperti katak dalam tempurung dan tidak akan sekali-kali melihat seperti mata burung.

Percayalah, golongan inilah juga yang tidak akan memberi markah 100 kepada pelajarnya dalam peperiksaan atau kerja kursus (assignment).  Sekali lagi lucu bila mereka kata tidak akan ada orang yang boleh dapat 100. Itu terlalu sempurna. Itu malaikat.  HAHAHA.....  Adakah benar apa yang saya dengar? Adakah itu kata-kata dari mulut pensyarah? Malahan pensyarah yang sudah senior! Sifirnya mudah. Jika tiada pelajar yang layak mendapat 100, buat apa disediakan markah 100 dalam system pemarkahan? Buatlah sampai 99 sahaja.   Atau jika ada orang tetap nak bagi 100 juga ( sebab jawapan pelajar tersebut menepati system pemarkahan)  naikkan system pemarkahan kepada 101. 101 untuk tahap pencapaian malaikat!  

Berbalik kepada soal cemerlang praktikum. Kalau guru pelatih layak dapat cemerlang, tetapi dinafikan oleh pensyarah dek kerana alasan kepentingan pensyarah sendiri, maka malanglah nasib guru pelatih tersebut. Elok juga guru pelatih tersebut melaporkan hal ini ke bahagian praktikum IPG.  Itupun jika dia sedar potensi dirinya dan berani bertindak.

Jumpa lagi....