18 April 2009

PELAN JIMAT ZAMAN GAWAT

Berjimat cermat amalan mulia. Sentiasa berbelanja dengan berhemah, buat tabungan. Bila masa kecemasan, tidaklah gabra sangat. Berjimat yang ekstrim memungkinkan kita boleh jadi kaya. Dalam zaman gawat kini, pelbagai pelan ekonomi mesti difikirkan dan dipraktikkan. Berikut satu amalan jimat cermat yang boleh direnungkan bersama…. Amalan ini hak cipta terpelihara seorang yang saya kenal walaupun tak berapa rapat dengannya... Sebelum itu, saya sama sekali tidak berniat untuk menceritakan keburukan orang lain melalui tulisan ini. Lihat daripada sudut praktikal. Selebihnya kita fikir sendiri..

Beliau memilih fesyen yang ringkas. Baju kecil, ketat sikit tak apa. Kebanyakannya warna coklat, putih atau suram. Pernah juga pakai kombinasi yang agak pelik seperti warna yang orang kata ’tak masuk’. Kadang-kadang pakainya macam ada acara santai di pantai. Pilih pakaian yang tak perlu digosok selalu atau dibasuh kerap. Koleksi yang ada boleh diulang setiap minggu.

Di rumah memang tak ada peti TV, mesin basuh, peti sejuk dan dapur. Jimat elektrik. Bil bulanan tak sampai RM20.00. Bila kerajaan kata tak payah bayar bil bawah RM20.00, ini satu bonus! Katil pun tak ada. Dia tidur atas toto saja. Emmm.. masa mengurus banyak dapat dijimatkan...

Dari segi makan (perkara yang paling banyak keluar duit), untuk jimat, kurangkan nafsu makan. Mee segera ok juga. Tak hairan kenapa dia agak kurus. Bawa saja bekal roti dan air masak ke tempat kerja. Kalau ada kursus dekat pejabat yang ada makan-makan, jadilah peserta kursus tersebut. Biarpun bidangnya tak ada kena mengena atau tak berapa disukai. Masa makan, pulun habis-habis. Kalau ada makanan lebih, jangan malu-malu mintak bungkus bawa balik.

Seorang rakan lelaki (saya namakan F), pernah berpeluang diundang makan malam oleh si dia yang mengamalkan pelan jimat ini. Ternyata sidia ni masih sanggup belanja rakan. Jangan anggap dia kedekut. Ingat, ini pelan jimat! Mereka makan chicken chop di hotel di bandar. F memesan fresh oren, si dia memesan air kosong. Mereka pun makan bersama. Alahai..terasa bagai pasangan kekasih pula bila berkongsi sepinggan chicken chop....

Pernah dia pergi berkursus bersama rakan yang dimintanya jadi pemandu keretanya. Bila rakan ini memecut agak laju, sidia marah. Cepat habis minyak katanya. Emmm.. kalau berlaku kemalangan tentulah kosnya jadi lebih besar lagi.... ingat, mencegah lebih baik daripada mengubati..

Ada lagi pelan jimat. Jangan keluarkan satu sen pun bagi kerja-kerja percetakan. Printer dan komputer pejabat ada. Balun je... Tak kisah kalau nak print, atau fotostat berapa puluh helaipun. Kalau dakwat habis, nanti diorang ambil lagi kat stor. Untuk mengelakkan perbuatan ini ketara atau disyaki, lakukan pada waktu petang bila orang dah balik. Kalau rajin, datang je pada hari cuti. Ya, alatan pejabat memang kita berhak gunakan. Tapi gunakan untuk kepentingan bersama, bukan untuk peribadi atau kroni.. kalau urusan peribadi, keluarlah kos sendiri..

Terbaru dia berpindah ke rumah sewa di sebuah taman. Ini kerana elaun perumahannya sudah naik. (Gajinya saja lebih RM4000.00 sebulan). Kalau dia terus menyewa kuarters kerajaan, elaunnya yang tinggi itu tidak dapat dinikmatinya. Kalau kitapun, akan buat macam ni juga... Lagipun berilah peluang orang yang yang lebih memerlukan kuarters, yang ramai anak misalnya.. Dia memilih rumah yang terbina di atas tanah yang rata. Katanya, rumah yang lokasinya di atas atau di bawah bukit, akan menyebabkan penggunaan minyak kereta yang banyak apabila kereta mendaki. Pemikiran saintifik! Otak fizik! Saya teringat Prinsip Archimedes bahawa jarak yang paling dekat di antara dua titik ialah melalui satu garis lurus. Saya tak pasti dia terfikir atau tidak hal ini. Jika ada jalan lurus dari rumah ke tempat kerja, tanpa belok-belok, tentulah masa dan minyak dapat dijimatkan sekali lagi.

Bila dia bertanya rakan-rakan, di manakah kedai perabot yang jual katil murah, pelan rahsia jimat cermat beliau kini telah diketahui oleh lebih ramai orang lagi... Mungkin ada nanti yang mendapat idea tambahan untuk berjimat cermat... Saya sendiri berminat mengkaji idea ini. Memang PRAKTIKAL! Cuma..pelan ini perlu diubahsuai ikut citarasa masing-masing...selamat mencuba!

1 comment:

  1. banyak udang, banyak garam;
    banyak orang banyak ragam... =)
    kadang2 x terfikir kan sifat dan akal manusia?
    hmmm...manusia sememangnya kompleks dan susah dijangka... =)
    yg baik, kita buat pedoman...
    yg x berapa baik tu, sama2 kita fikirkan dan melihat juga ke dalam diri kita...

    ReplyDelete