22 March 2011


Kucing Bantu Orang Tercekik Tulang

Semalam ummi  menggoreng ikan talapia untuk makan malam.  Ringkas tapi ok.  Talapia merah  memang lebih sedap berbanding talapia hitam. Kini harga talapia merah mencecah RM16.00 sekilogram. 

Sedang  ayah, ummi, ain dan izz seronok meratah  ikan goreng tersebut, eerrkkk..!..  Ummi tercekik tulang. Memang ikan ini tulangnya boleh tahan banyak. Besar-besar lagi. Dalam keadaan begini boleh jadi kalut juga. Tiada cara atau ubat yang ajaib untuk menyembuhkan. 

Ada pelbagai petua bagi ‘melepaskan’  atau mengeluarkan tulang dari kerongkong. Ada yang mencadangkan minum air dalam senduk. Ada pula kata telan nasi sekepal. 

Ayah menyuruh ain memanggil notti, seekor kucing yang selalu lepak di luar rumah. Notti datang. Semuanya hairan. Apakah kaitannya? Adakah kucing akan mengorek mulut ummi untuk mendapatkan tulang tersebut  lalu memakannya? 

Ayah meminta ain memegang  tangan notti. Tangan kucing itu diletakkan di leher ummi. Lalu leher ummi diurut-urut menggunakan tangan kucing ini. 

Setelah beberapa kali urutan, Alhamdulillah, ummi kata tiada lagi terasa tulang itu di kerongkongan. Ummi berterima kasih kepada notti. Notti rileks sahaja..

Nota: petua ini adalah petua tradisional. Ia diilhamkan setelah memerhatikan  tingkah laku kucing yang tercekik. Kucing akan mengurut-urut lehernya dengan tangannya.  

                                                     notti (6 bulan)



1 comment: