30 June 2009

POK YA

Bersembang di pejabat sekali sekala ada baiknya. Kurangkan tekanan kerja di samping menambahkan keceriaan. Seorang rakan, kami panggil Pok Ya, selalu ada bahan untuk disembang. Ceritanya; Satu hari dia melalui jalan Gambang. Ternampak gerai menjual papan pemotong (biasa ada kat dapur rumah kita). Dia singgah.

Pok Ya: Berapa harga satu?
OA : 15 ringgit je..
Pok Ya: Kalau saya beli 2, boleh bagi harga 20 ringgit?
OA : (garu kepala) kalau cik beli 1, 15 ringgit harganya. Kalau 2, 30 ringgit lah cik.
Pok Ya: Ye, saya tahu. Tapi saya nak harga 20 ringgit untuk 2 papan ni, macamana?
OA : (Menggeleng kepala) Tak boleh la cik. Harga dia 30. Tapi.... macam ni la cik…Kalau

cik beli 3, boleh la saya bagi harga 30 ringgit.
Pok Ya: HAA...? ok..bagi saya 3..

Pengajaran? Fikir sendiri..

No comments:

Post a Comment