02 July 2009

Adat Larang Istiadat Pantang

Ketika kuliah Budaya dan Pembelajaran, Unit BC (Bahasa Cina) Sem 5 membincangkan topik adat dan pantang larang kaum, sampailah perbincangan kepada adat berkhatan kaum Melayu. Penerangan diberi bahawa ia adalah tuntutan agama. Hanya majlis sambutan yang dibuat sebegitu rupa menjadikan ia langsung dianggap sebagai adat dan kebiasaan.
Apa yang mengejutkan saya, pertanyaan dikemukakan oleh pelajar perempuan; Bagaimana orang perempuan disunatkan…? Wow!Wow!Wow! Bagaimana harus saya menjawabnya…? Pelajar lelaki pula tersengih-sengih, mendesak saya memberi penerangan yang jelas. Perlukah saya menceritakan secara terperinci? Atau saya melukiskan di papan putih? Atau saya membuat aksinya? Atau meminta mereka merujuk atas talian? Atau mencari dalam bahan bacaan? Namun, semua pelajar perempuan kelihatan sangat teruja ingin tahu. Pelajar lelaki bertambah-tambah la lagi.. Perghh..! Ini cabaran yang tak terduga... Apa risikonya jika saya memilih salah satu kaedah penerangan tersebut? Pelajar Sem 5 purata berusia 22 tahun. Mereka berfikiran agak terbuka dan matang. Mereka sanggup dan rela mendengar, dalam konteks belajar. Mereka juga tidak akan mendakwa ini sebagai gangguan seksual.
Saya termenung seketika...

Akhirnya.....

Saya mengambil keputusan menerangkan secara lisan.... Anehnya mereka semua terdiam sebentar selepas penerangan tersebut. Mengapa ya..

No comments:

Post a Comment