17 May 2010

seks untuk cinta

 
Hari ini 18 Mei 2010 muka depan Utusan Malaysia melagangkan isu buang bayi lagi. Bukan kita tidak tahu fenomena ini berlaku saban hari. Tapi, apakah reaksi kita? Sedih? Simpati? Ada aku kesah? Mencemuh? Muak?

Apapun reaksi kita, kes-kes baru tetap muncul. Itu tidak termasuk yang disembunyikan daripada pengetahuan media. Kalaupun bayi ini tidak dibuang atau dibunuh, kita maklum jumlah anak luar nikah dilahirkan meningkat setiap hari. Sampai bilakah kita akan aman daripada kebejatan sosial di sekeliling kita?

Sekali lagi yang amat menyedihkan, orang Melayu masih menjuarai kemungkaran ini selain juara dalam dadah, HIV, AIDS, sumbang mahram, rempit  dan segala macam bidang kehidupan yang menghancurkan. Anak muda Melayu sebagai generasi pelapis sedang menuju ke arah kemusnahan. Samada kemusnahan ini diterjah oleh anasir luar atau diri sendiri yang mengundang, kedua-dua faktor ini sama sahaja bahayanya. Remaja Melayu sedang mempupuskan diri mereka sendiri. Ketika anak-anak bukan Melayu berlumba-lumba meningkatkan kemahiran dan kemajuan akademik, lihat lah apa yang anak Melayu buat. Merokok, berpeleseran, bersekedudukan, syabu, berjaga malam melayan laman sosial, tidur dalam kelas, gila bercinta..namakan apa saja! Kita amat sayu melihat Melayu makin layu.

Seringkali bila berlaku kes remaja mengandung anak luar nikah atau buang bayi, si teman lelaki dapat melarikan diri. Si perempuan yang menanggung perut membusung akan dipersalah. Ibu bapa mendapat malu. Lelaki akan dipersalah kerana memperdaya kaum perempuan yang lemah. Apakah sekadar itu tuduhan terhadap si lelaki? Sudah diketahui si lelaki akan memperdaya, kenapa perempuan percaya? Demi cinta, ku serah segalanya? Kalau demikian, tak perlu nak salahkan sesiapa. Sendiri yang nak. Sendirilah tanggung.

Perempuan sering lemah dalam menilai perilaku lelaki.Apatah lagi jika itulah lelaki yang memang diharapkannya sebagai cinta sejati. Sikap berhati-hati amat perlu. Walaupun lelaki telah menunjukkan 99% kesetiaan dan kejujuran, perempuan masih perlu waspada. Kecuali sikap waspada ini tidak lagi penting pada perempuan, maka terimalah segala risiko.

Apapun, pegangan agama paling utama dalam diri. Barangkali kata-kata ’lelaki menggunakan cinta untuk seks, perempuan menggunakan seks untuk cinta ’ ada kebenarannya. Sama-sama kita fikirkan....






1 comment: