18 September 2010

TAKDIR ALLAH TETAP BERLAKU..



Kes kematian Sosilawati dan 3 yang lain baru-baru ini sungguh menyayat hati. Sebenarnyakah wujud orang yang sanggup mengurung, mengikat, menikam, membakar dan mencampak abu dan tulang mangsa ke dalam sungai? Barangkali Yahudi atau  Israel yang kejam itu pun akan kagum dengan tahap kekejaman sebegini.  Si pembunuh dan konco-konconya itu sudah hilang sifat manusianya. Yang tinggal hanyalah sifat-sifat syaitan. 

Kita tidak tahu terdapatkah motif perkauman dalam kes ini.  Ia agak subjektif. Selalu bila melibatkan orang Melayu yang menjadi mangsa, akan ada pihak-pihak berkuasa yang menasihatkan masyarakat supaya jangan melihat dari sudut perkauman. Namun bila kes menguntungkan pihak bukan Melayu, itu dikatakan persamaan hak dan keadilan. Sekali lagi kita diminta akur bahawa kes ini semata-mata berkaitan urusan perniagaan.

Adalah agak mengejutkan bila Sosilawati yang bertaraf jutawan tidak memiliki pistol atau pengawal peribadi. Dengan statusnya itu, beliau layak dan mampu memiliki semua itu demi keselamatan diri. Beliau lebih percaya kepada rundingan. Namun beliau lupa terdapat sestengah speisis manusia yang tak faham bahasa rundingan. Mereka lebih mesra dengan bahasa senjata. Speisis inilah yang selalu  merompak, membunuh, merogol, mabuk dan segala macam jenayah lagi..

Itu aspek bantuan alatan dan bantuan pengawal. Dari aspek spiritual juga, kita sangat-sangat memerlukan bantuan dan perlindungan daripada Allah SWT. Kita lemah segala-galanya. Allah memerintahkan kita memohon perlindungan daripada syaitan,jin,musuh yang nampak dan tidak nampak. Musuh yang berwajah syaitan, berwajah jin, berwajah binatang dan berwajah manusia. Atau ada juga musuh yang langsung tidak berwajah musuh. Nampak baik sangat dengan adab sopan dan kata-kata yang lunak.

Saya tertarik dengan kisah bagaimana seorang wanita Muslim di USA. Beliau pada suatu malam terpaksa melalui sebuah lorong gelap seorang diri.  Terdapat seorang lelaki jahat menunggu mangsa di lorong itu. Apabila melintasi lelaki itu, anehnya, lelaki itu tidak pula menyerang. Dia sekadar memandang.

Beberapa minit selepas perempuan ini berlalu, seorang lagi perempuan melalui lorong itu. Kali ini perempuan ini telah diserang dan dirogol oleh lelaki ini. Dipendekkan cerita, di mahkamah, perempuan pertama dipanggil sebagai saksi. Lelaki ini ditanya  mengapa dia tidak merogol perempuan pertama sedangkan dia tahu perempuan itu bersorangan. Lalu lelaki ini berkata, “ Anda bohong! Saya tidak melihat dia keseorangan. Saya lihat dia dikawal oleh dua orang lelaki. Seorang  di kiri dan seorang di kanan. Kedua-duanya lebih tegap dan besar daripada saya.”

Di kala itu teringatlah si perempuan Muslim tadi bahawa beliau telah membaca ayat Kursi sebelum melalui lorong tersebut. Allah  menurunkan perlindungan kepada orang yang membaca ayat Kursi. Ingatkah kita bahawa sesiapa yang membaca ayat ini pada waktu pagi, maka dia akan selamat sehingga petang, dan sesiapa yang membacanya pada waktu petang dia akan selamat sehingga pagi?

Selain itu doa perlindungan diri yang lain wajar juga dibaca sebelum kita bergerak ke mana-mana atau sebelum membuat apa-apa urusan yang memerlukan perlindungan diri.. Misalnya doa tolak bala, doa elak kedengkian orang, doa berkubu, doa terhindar gangguan jin, santau dan sihir.  Buku-buku doa ada menyelitkan contoh doa-doa ini. Tinggal lagi nak beramal atau tidak…

Setidak-tidaknya kita berikhtiar. Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Andainya setelah berdoa, musibah masih tetap berlaku, maka bersangka baiklah dengan Allah. Pasti ada hikmahnya. Namun ingatlah bahawa rahmat Allah tersangat luas. Kita berdoa kerana memohon rahmat dan kasih  sayangNya itu.

InsyaAllah,  saya akan cuba  memasukkan contoh doa ini pada entri yang akan datang..



No comments:

Post a Comment