15 August 2011

hijrah


Hampir usai  1432 tahun sejak hijrah pertama.. 

Sekali lagi saya berhijrah. Atau kata lain bertukar tempat kerja. Setelah 4 tahun bertapa di sana, kini saya di sini. Sudah dua minggu. 

Tempat lama memang meninggalkan banyak kenangan. Pahit manis, masam,tawar. Orang kata tempat jatuh lagi dikenang. Oopss !  Saya tidak jatuh di sana.  Malah saya sentiasa siaga dan berasa hebat di sana.  Kini saya  naik pula ke tempat baru. 

Kalau dulu fizikalnya tempat lama berada di tingkat satu, kini di tempat baru saya berada di tingkat dua. Semakin jauh dari parkir kereta. Semakin tinggi dari aras laut.  Positifnya saya perlu berjalan lebih sedikit. Ingat, setiap 25 langkah  bersamaan 1 kalori dibakar. Senaman naik tangga pula bagus untuk jantung.

Saya sentiasa positif. Tiada yang tidak baik apabila  berhijrah.  Apa yang penting segera sesuaikan diri dengan persekitaran baru. Namun jati diri jangan hilang. Rakan sekerja dan sejabatan  saya kini merupakan tiga orang pemegang Ph.D.  Dr. Shatar, Ketua Jabatan merupakan pakar kualitatif. Dr. Haji Azhar, pakar kuantitatif. Dr. Khairuddin pakar kajian teks dan tafsir.  Puan Rogayah, bakal membentang kajiannya (viva) dua hari lagi dan  Encik Kamarul  baru sahaja bertukar penyelia Ph.D buat kali kedua. Barangkali beliau akan tamat Ph.D pada 2014 berdasarkan kegigihannya itu.

Saya berharap akan mendapat sedikit aura di persekitaran baru ini. Jika kita berkawan dengan tukang besi,sedikit sebanyak  kita akan mendapat  bau belerang (sulphur). Jika kita berkawan dengan si penjual minyak wangi, maka kita akan mendapat juga bau wangi itu....



2 comments: