27 April 2012

Secawan teh dan bidadari


Dalam seminggu ini sahaja dua kali aku  ke Cameron Highland. Hari Selasa tak dapat berjumpa dengan Jennifer kerana dia balik ke Segamat. Neneknya meninggal. Aku  tidak dapat berpatah balik kerana berita ini diterima pada pukul 9.00 malam. Aku  telah pun ‘check in’ di Hotel Equatorial pada 23 April. 



 Pengisian 24 April ialah melawat sekitar Cameron Highland (CH). Sesungguhnya perasaan agak bosan melanda. Aku  sudah terlalu kerap menjengah CH. CH hanyalah 110 km dari rumah.  1 jam  memandu kelajuan sederhana.

Terkadang pemandangan di sepanjang jalan Betau_Ringlet lebih membuat aku  teruja berbanding pemandangn di CH sendiri. Tambahan pula  hujan lebat melanda di CH. Kedai-kedai juga banyak yang tutup atau lambat dibuka kerana jumlah pelancong  tidak seramai ketika hari cuti. Bosan.
Memandu masuk ke Ladang Teh Boh di Sungai Palas. Simpang kiri 200m dari hotel. Menikmati teh blackcurrant dan sup cendawan di hujung balkoni. Elusan bayu dingin lagi kering  mengusap wajah. 

SMS diterima . Jeniffer sanggup berjumpa pada hari Jumaat.Sambil menikmati teh dan tart, terbaca info di kotak teh.

Teh secara botani dikenali sebagai camellia sinensis. Tumbuhan bernilai ini sangat popular kerana ia minuman kesihatan paling alamiah di dunia (kedua selepas air). Teh di sini  ditanam pada ketinggian 6000 kaki.  Polyphenols yang terdapat di dalam teh mengandungi anti oksida yang sangat kuat. Anti oksida berperanan mengurangkan risiko barah dan penyakit kardiovaskular.  

Teh dapat menguatkan gigi (fluorides) dan melegakan masalah penghadaman. Teh dapat mengurangkan stress, menenangkan tubuh secara metabolic. 

Sesetengah orang  menggemari teh o. Cara terbaik menikmati teh ialah menikmatinya secara kosong (teh o kosong). Tanpa gula (risiko kencing manis) dan tanpa susu ( ririko stroke).

Ini cerita lain. Suatu petang, rakanku, Cuping, berada bersamaku dan beberapa orang lain di sebuah surau. Selepas solat Asar, kami  berbual-bual. Cuping menyediakan teh tarik bersama biskut kering. Cuping memang selalu  menyediakan teh untuk kami. Dia berpengalaman bekerja di gerai makan. Teh itu bagiku terlalu ‘kaw’. Lagipun aku bukan penggemar teh tarik. Maka aku minum sedikit sahaja. 

 Selesai minum, Cuping kembali membantu merawat dua orang gadis yang datang ke surau kerana masalah gangguan. Surau ini menyediakan khidmat bantu pengubatan dan perawatan Islam kepada mereka yang memerlukan. Perawat-perawat biasanya ramai. Semuanya  lepasan Darus Syifaa’  yang diasas  oleh Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din. Pesakit juga ramai.

 Aku bergerak untuk pulang kerana sudah hampir 6.00 petang.  Malam itu aku mendapat berita  bahawa Cuping diserang strok. Ini beraku 15 minit selepas aku meninggalkan surau.  Ketika dia merawat gadis tersebut, keadaannya sudah kelihatan sakit di sebelah kanan. Akhirnya dia rebah, mulu herot, tidak mampu bercakap dan seakan kejang. Dia dimasukkan ke hospital Lipis.
Kerana sibuk dengan urusan dunia,aku langsug tidak sempat menziarah Cuping. Aku ini bukan sahabat yang baik. Cuping meninggal dunia dua hari selepas kejadian di surau itu. Terdapat darah beku di otaknya. 

Cuping, sahabatku itu, belum kahwin. Orangnya sangat baik, rajin, kata-katanya lembut, selalu tersenyum, wajahnya bersih. Pernah aku terfikir untuk menjodohkan adik perempuanku dengannya. Barangkali bidadari di syurga telah lama mengintai Cuping. Mungkin Huurun Ain, Ainul Mardhiah atau La’ibah (nama bidadari) terlalu rindukan Cuping. Mungkin mereka cemburu melihat Cuping membantu merawat gadis di surau itu. Mereka ingin segera ketemu Cuping.  Selamatlah kamu aduhai Cuping, bergembiralah kamu di sana. Aku yakin tempatmu teramat indah di sana. Justeru perbuatan kamu yang terakhir di dunia ini adalah perbuatan yang baik. 

Resolusi: aku lebih meminati dan menikmati teh o kosong. Tak kira teh blaccurrant, teh halia, teh lemon, teh vanilla, teh cina  atau teh hijau, atau teh misai kucig, atau teh mas cotek, teh.......teh....


No comments:

Post a Comment